Saturday, August 22, 2009

Pukulan Gendang Kejutkan Sahur




Menjadi kebiasaan bila menjelang nya Ramadhan maka satu tradisi turun temurun bakal dilakukan.Gendang Sahur ini akan dimainkan bermula jam 01.00 Pagi sehingga 2 ke 3 jam bergantung kepada mereka yang berkumpul di tempat gendang tersebut.
Tujuan gendang tersebut di palu adalah kerana untuk mengejutkan penduduk Kg Pulau Timbul dan penduduk Kg Sekitar untuk bangun besahur..
Gendang Sahur ini adalah salah satu tradisi dan keunikkan yang terdapat didalam Kg Pulau Timbul..
Gendang ini akan dimainkan sehingga berakhirnya puasa.

6 comments:

Anonymous said...

Salam..Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Kanji & Ayaq Halia ada buat lagii kaaa...rasanya kalu dibandingkan dengan bubur lambuk kg baru KL tu...hok ni sodap lagi bro..wsm

Kg Pulau Timbul said...

Salam tuan.. Ayar Halia n Kanji setiasa ada..Inshallah dalam beberapa hari lagi akan dipostkan cite pasai tu..Kalau dan balik amik sila la.. Ayaq halia n Kanji sentiasa menanti

Azahira said...

saya pernah duduk di kg baru selama 3 tahun. kalau dibandingkan dengan kanji pulau timbui...memang jauh panggang dari api.....kesedapan kanji ni memang tiada tandingan.

Kg Pulau Timbul said...

azahira1963
YA azahira1963.. Kanji masjid pulau timbul memang best.. Kebanyakkan yg mai ambik tiap2 petang semau dari jauh..Dari jitra,kodiang,jeram,tunjang,telok malik dan beberapa la gi kawasan yang sekitar pulau timbul..
Kalau ada masa jenguk2 lah kg pulau timbul.

Blh menghubungi saya dialamat kgpulautimbul@yahoo.com

nzafiq family.Only Us.Together Till Jannah. said...

fuyooo..sebagai anak kelahiran pulau timboi..bangga wo terasa..bila kawan2 asek cakap pasai pulau timboi..jom kita promote kampung kita jom..kita bagi 1 malaysia p sana tengok keunikan dan keharmonian kampong kita!!!!!!

Kg Pulau Timbul said...

Oke bro..Inshallah..Promosi from kawan2 penting..Link kan kat blog anda

KG PULAU TIMBUL

My photo
TUNJJANG,JITRA, KEDAH, Malaysia
KG PULAU TIMBUL TERLETAK DI DAERAH KUBANG PASU YANG BEGITU SINONIM DIMALAYSIA KERANA DI KUBANG PASU LAH TEMPAT PERDANA MENTERI YANG KE EMPAT IAITU TUN MAHATHIR MOHAMMAD DAN SEKARANG DI AMBIL ALIH OLEH TIMBALAN MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI, DATO JOHARI BIN BAHAROM.. BERBALIK KEPADA KG PULAU TIMBUL..KG PULAU TIMBUL MEMPUNYAI JUMLAH RUMAH YANG MELEBIHI 135 BUAH RUMAH DAN SETIAP RUMAH MEMPUNYAI BILANGAN MELEBIHI EMPAT ORANG.. DENGAN DILINGKUNGI KAWASAN SUNGAI DAN SAWAH PADI,KG PULAU TIMBUL TIDAK TERLEPAS DARI ARUS PEMODENAN YANG DIBAWA OLEH KEPIMPINAN DATO SERi NAJIB TUN ABD RAZAK PERDANA MENTERI MALAYSIA KINI..DI KG INI SEGALA KEMUDAHAN DISEDIAKAN OLEH PIHAK KERAJAAN SEPERTI MASJID,DEWAN ORANG RAMAI,SEK KEBANGSAAN HAKIM TEH,KLINIK KESIHATAN DAN BERMACAM LAGI..HAMPIR 70% PENDUDUK KG PULAU TIMBUL TERLIBAT DALAM PERTANIAN YANG BERASAKAN SAWAH PADI..DALAM BLOG KG PULAU TIMBUL INI ADA PELBAGAI CERITA TENTANG KG PULAU TIMBUL.. MOGA DENGAN ADANYA BLOG INI DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA PENGGUNA DAN JUGAK ANAK@ KG PULAU TIMBUL

"Demi masa, sesungguhnya manusia di dlm kerugian.."


I made this widget at MyFlashFetish.com.